Πώς να διδάξετε στα παιδιά σας την έννοια του χρόνου μέσα από το παιχνίδι
Η ικανότητα ενός παιδιού να κατανοεί το χρόνο (ώρα, εναλλαγές κτλ.) είναι από τις βασικότερες δεξιότητες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αντίληψης και σχετίζονται με τη μαθησιακή εξέλιξη, στα πρώτα σχολικά χρόνια. Πώς εξηγείται αυτό; Η αντίληψη του χρόνου, συνδέεται άμεσα με τον τομέα των μαθηματικών και γενικότερα, με την οργάνωση της σκέψης.
Ας δούμε τις χρονικές έννοιες που σχετίζονται με την καθημερινότητα. Μερικές από τις έννοιες είναι το πριν-μετά, η αρχή-μέση-τέλος, και το σήμερα-χθες-αύριο.
Αν το παιδί σας είναι από 4-7 χρονών μπορείτε να εφαρμόσετε τις παρακάτω προτάσεις για να δουλέψετε μαζί του αυτές τις έννοιες.
- 5 απλές βιωματικές δραστηριότητες για να εξασκήσετε στο παιδί σας την αντίληψη του χρόνου:
Παίξτε με το πριν και το μετά:
1) Ξεφυλλίστε ένα άλμπουμ από την παιδική σας ηλικία ή από τις φωτογραφίες του ίδιου του παιδιού σας. Καθώς τις βλέπετε δώστε έμφαση στη χρήση εννοιών όπως: πριν, μετά, παλιά, τώρα.
Επιλέξτε κάποιες από αυτές για να τις βγάλετε από το άλμπουμ και να βάλετε στο παιδί σας τη διαδικασία να τις ξεχωρίσει σε παλιές και καινούριες.
Έτσι, θα εξασκήσετε το παιδί σας και στις έννοιες της διάκρισης, ομαδοποίησης, κατηγοριοποίησης που επίσης, εντάσσονται στις βασικές προϋποθέσεις για την κατανόηση σύνθετων μαθηματικών εννοιών.
Παίξτε με τις έννοιες: αρχή-μέση-τέλος και με τη σειρά: πρώτο, δεύτερο, τελευταίο.
2) Μαγειρέψτε μαζί με το παιδί σας. Βάλτε εξ αρχής όλα τα υλικά επάνω στον πάγκο/τραπέζι και προχωρήστε βήμα-βήμα. Όταν τελειώσετε ζητήστε του να περιγράψει όλη τη διαδικασία. Εξασκήστε το στο να χρησιμοποιεί τις έννοιες που θέλετε να αντιληφθεί. Αν χρειαστεί, βγάλτε φωτογραφίες από τα βασικά βήματα του μαγειρέματος για να τις βλέπει και να θυμάται τη σειρά των γεγονότων. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και μέσα από άλλες δραστηριότητες π.χ. εκδρομή, παιχνίδι στην παιδική χαρά, χτίσιμο ενός κάστρου στην άμμο κ.ά.
3) Φυτέψτε ένα λουλούδι ή ρίξτε σπόρους φακής σε ένα κουπάκι και παρακολουθήστε τον κύκλο της ανάπτυξης του. Αυτή η ευχάριστη δραστηριότητα δίνει ένα ακόμη έναυσμα για παρατήρηση και κατανόηση του πώς ξεκινά ένα γεγονός, την εξέλιξη του και την ολοκλήρωση του
4) Φτιάξτε μία λίστα με το πρόγραμμα της εβδομάδας και τα σχέδια που έχετε ανά ημέρα και επαναλάβετε με το παιδί σας όσα έχετε κάνει και όσα σχεδιάζετε να κάνετε
5) Παίξτε με τις κάρτες που δείχνουν τις χρονικές εξελίξεις μίας ιστορίας. Στο εμπόριο υπάρχει υλικό στο οποίο απεικονίζονται σύντομες ιστορίες (συνήθως το σετ περιλαμβάνει 4 φωτογραφίες) τις οποίες το παιδί καλείται να παρατηρήσει και να τις βάλει σε σειρά.
Τέτοιου τύπου δραστηριότητες είναι πολύ αποτελεσματικές και σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και ελαφρά νοητική καθυστέρηση. Τα συμπεράσματα διάφορων ερευνών καταλήγουν στο ότι πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν επιμέρους δυσκολίες με την αντίληψη και τον προσδιορισμό του χρόνου και με τις χρονικές ακολουθίες, π.χ. απομνημόνευση των ημερών της εβδομάδας, των μηνών και των εποχών. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα δυσκολεύονται και με τους μαθηματικούς χειρισμούς αλλά και γενικότερα, με την οργάνωση της σκέψης.
Πηγή: Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk
ifeelkid team
kids internet radio