Πόσες λέξεις, μυρωδιές χρώματα, υλικά μας έρχονται στο μυαλό ακούγοντας την μαγική λέξη «παιχνίδι». Ατέλειωτες ώρες παίζοντας με τα συναισθήματα, τις επιθυμίες, τις ανάγκες, και την μοναξιά μας. Διότι το παιχνίδι ήταν πάντα εκεί για εμάς για να ξεθάψουμε ένα καλά κρυμμένο εαυτό, καταχωνιασμένο και απόρθητο. Με το παιχνίδι λοιπόν γεννιέται ένα παιδί διότι είναι μία απόλυτα φυσική συμπεριφορά, η οποία είναι αυθόρμητη και εσωτερικά υποκινούμενη.
Με απλά λόγια υπάρχει η ενστικτώδης ορμή. Διότι το κάθε λογής παιχνίδι είναι εκεί πάντα για να αγκαλιάσει όλη την ταλάντωση της ψυχικής διεργασίας. Πολλές φορές τα απλά παιχνίδια είναι και τα γονιμότερα σε αντίθεση με τις αντιλήψεις των «Μεγάλων». Που έχουν την πεποίθηση πως το παιχνίδι πρέπει να είναι αυστηρά δομημένο και κατευθυνόμενο, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι προκαθορισμένο χωρίς λοξοδρομίες και παρεκκλίσεις.
Τα παιδιά αγαπούν το παιχνίδι διότι αυτό είναι αφιερωμένο αποκλειστικά σε αυτά. Το παιχνίδι είναι ένας τρόπος έκφρασης και διοχέτευσης συναισθημάτων με τα οποία ζυμώνονται οι ανάγκες της ψυχής του μικρού ενήλικα. Σαφώς είναι σημαντικό διότι διατηρεί την ψυχική ισορροπία, χτίζει την αυτοεκτίμηση και έτσι δημιουργεί πιο ανθεκτικά παιδιά.
Υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες παιχνιδιών που στοχεύουν σε καθορισμένες ηλικιακές ομάδες.
Η πρώτη κατηγορία αφορά παιχνίδια που σχετίζονται με την σωματική διάπλαση και την μυϊκή ενδυνάμωση. Παιχνίδια δηλαδή που απαιτούν ώθηση-έλξη.
Η δεύτερη κατηγορία σχετίζεται με την αντίληψη και απαρτίζεται από παιχνίδια συντονισμού χεριών, κύβους, παζλ και κατασκευές.
Ενώ η τελευταία κατηγορία συνδέεται με τις αισθήσεις και παιχνίδια ακοής, αφής όσφρησης και γεύσης. Για παράδειγμα τα παιδάκια που είναι ενός με δύο ετών ενδιαφέρονται κυρίως για μικροαντικείμενα που βγάζουν ήχους έχουν ζωηρά χρώματα. Βιβλιαράκια με υφασμάτινη υφή που παραπέμπουν στο πρόσωπο προσκόλλησης και την επιδερμίδα.
Επίσης σε αυτή την ηλικιακή κατηγορία είναι πολύ ενδιαφέροντα τα παιχνίδια που προκαλούν το παιδί να τα πιάσει διότι με αυτό τον τρόπο εξασκεί το μυϊκό του σύστημα καθώς προετοιμάζεται να περπατήσει. Είναι πραγματικά ουσιαστικό να υπογραμμίσουμε την νοηματοδότηση των κύβων καθώς και των παζλ διότι είναι εντυπωσιακό πως αντανακλούν την σχέση με το αντικείμενο «προσκόλλησης-δεσίματος». Αυτό παίρνει σάρκα και οστά μέσα από το βάλε-βγάλε της διαδικασίας του παιχνιδιού. Προσοχή, ο γονιός οφείλει να εξετάζει προσεχτικά τις οδηγίες χρήσεως κάθε παιχνιδιού καθώς και την ηλικία στην οποία μπορεί να φανεί χρήσιμο. Ειδικά αν μιλάμε για παιδιά κάτω των 8 ετών.
Στην ηλικιακή κατηγορία των δύο έως πέντε ετών τα μικρά σας χρειάζονται πιο δημιουργικά παιχνίδια που να τους δημιουργούν την αίσθηση της μάθησης νέων δεδομένων. Όπως βιβλία με ιστορίες δράσης και περιπέτειας. Μπογιές και δαχτυλομπογιές, πηλός, παιχνίδια οικοκυρικών, αλλά και μεγάλους μαυροπίνακες για να αποτυπώνουν δράσεις, φατσούλες, πηγές ενέργειας. Επιπλέον σε αυτή την κατηγορία προτιμώνται πολύ και τα ανθρωπάκια/στρατιωτάκια ή κούκλες που δεν έχουν φυλετικό προσδιορισμό και έτσι μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τα δύο φύλα.
Θα πρέπει να τονιστεί πως τα συμβολικά παιχνίδια έχουν την τιμητική τους σε αυτή την ηλικία διότι τα παιδιά έχουν την τάση να προσδίδουν χαρακτηριστικά της οικογένειας και να αναβιώνουν ρόλους που πολλές φορές η ανατύπωση τους μπορεί να έχει και θεραπευτική χροιά. Οι περισσότεροι άλλωστε «παιγνιοθεραπευτές» δουλεύουν με βάση αυτό το μοντέλο για να φτάσουν σε βαθύτερα ψυχικά επίπεδα που είναι άλογα και υποσυνείδητα.
Η επόμενη κατηγορία, είναι ανάμεσα στα πέντε έως εννιά έτη. Εδώ βέβαια τα παιχνίδια είναι πολυπλοκότερα αφορούν γνώσεις και επιδεξιότητες. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως δεν θα γίνονται και πισωγυρίσματα σε πιο παιδικό παιχνίδι. Διότι αυτό το μπρος-πίσω είναι απόλυτα αναγκαίο και χρήσιμο για την ανάπτυξη ορισμένων συναισθηματικών σταδίων. Σε αυτή την ηλικιακή κατηγορία τα παιδιά παίζουν κυρίως με επιτραπέζια, παιχνίδια γνώσεων, μπάλες, αθλητικές δραστηριότητες αλλά και με εναλλαγή ρόλων. Για παράδειγμα το ένα παιδάκι μπορεί να κάνει το δάσκαλο και το άλλο το μαθητή.
Η τελευταία ηλικιακή κατηγορία είναι μεταξύ δέκα με δεκατεσσάρων ετών. Εδώ κυρίως οι έφηβοι παίζουν με πολυσύνθετα παιχνίδια, όπως υπολογιστές, επιτραπέζια, συλλογές αντικειμένων, αλλά και αθλητικές δραστηριότητες.
Το θέμα του διαδικτύου είναι διπολικό. Διότι από την μία είναι εργαλείο γνώσης και διερεύνησης, από την άλλη είναι εξαιρετικά εθιστικό και μοναχικό παιχνίδι. Δεν προάγει την διάδραση και την κοινωνικοποίηση κάτι που είναι υγιές για τα παιδιά οποιασδήποτε κατηγορίας. Καλό λοιπόν θα ήταν τα παιδιά να ασχολούνται με αυτό με όρια και έλεγχο. Για αυτό οι γονείς θα ήταν σωστό να τοποθετήσουν τον υπολογιστή σε ένα κεντρικό σημείο του σπιτιού ώστε να μπορούν να παρακολουθούν στενότερα τις διαδικτυακές συνήθειες των μικρών τους. Μην ξεχνάτε πως κάποιες φορές το internet έχει ακραίες καταστροφικές συνέπειες.
Το ουσιαστικότερο μήνυμα για τους φροντιστές είναι πως αποτελούν μία αναντικατάστατη δομή για κάθε παιδί. Το παιχνίδι υποκαθιστά απλά συναισθήματα και ρόλους που πρέπει να τροφοδοτούνται από τα πρόσωπα φροντίδας.
iFeelKid
kids internet radio